UNELE ASPECTE ETICO-JURIDICE ALE RELAȚIEI MEDIC - PACIENT

Valeriu SAVA, d. ș. m., vicedirector, Centrul științifico-practic de Sănătate Publică și Management Sanitar, Chișinău, Republica Moldova

Etica medicală este o ramură specifică a eticii generale în condiții deosebite de activitate terapeutică, de reabilitare și profilaxie și include așa probleme specifice, cum sunt interacțiunile dintre medic și pacient, medic și rudele pacientului, medic și colegii de lucru. problema erorilor medicale, respectarea confidențialității, etc.

În ultimii ani mai mulți factori au influențat și continua să interfereze relația medic-pacient din sistemul național de ocrotire a sănătății. Printre acestea pot fi numiți: creșterea costurilor serviciilor medicale si necesitatea reducerii timpului consultațiilor si volumului investigațiilor, prestarea unui spectru larg de servicii contra plata, o informare mai buna a pacienților despre performanțele medicinei moderne si acces mai liber la informația medicală respectivă. Plus la aceasta, structura si modul de finanțare a sistemului de sănătate din Republica Moldova, reformele preconizate si definirea priorităților în contextul resurselor limitate, la fel ca si problema accesului la serviciile medicale, constituie un ansamblu de probleme soluționarea cărora necesită participarea activă a tuturor cetățenilor ca potențiali consumatori de servicii medicale.

Experiența țărilor occidentale demonstrează, că sporirea calității serviciilor medicale depinde foarte mult de buna înțelegere dintre pacient si medic, bazat pe un parteneriat, orientat spre găsirea unui limbaj comun, care le permite să activeze în unison pentru binele pacientului în parte.

Tehnologiile medicale modeme la care apelează tot mai frecvent medicii permit combaterea multiplelor maladii, dar în același timp, aplicarea lor abuzivă și neadecvată poate genera prejudicii serioase pacientului. Este cert, că majoritatea tehnologiilor aplicate permit de a obține repede diverse rezultate obiective și deaceea medicii mai des recurg la aceste investigații decât să petreacă timpul împreună cu pacientul. iar ca rezultat, medicul plătește cu prețul de a nu-și cunoaște pacientul ca personalitate, de a nu dispune de totalitatea simptomelor și de plenitudinea anamnezei respective, importanța cărora este incontestabilă în stabilirea diagnosticului corect și administrarea tratamentului adecvat. Investigațiile instrumentale nu permit de a primi un răspuns complet la toate întrebările și implicit, nu permit de a avea un tablou integru despre starea pacientului, deoarece nimeni nu resimte mai bine decât însuși pacientul consecințele intervențiilor și tratamentului.

În țările occidentale pacienții cer din ce în ce mai des, sa participe la decizii legate de starea sănătății lor, exercitându–și astfel drepturile de a fi informați și de a influența decizia terapeutică. Pe de altă parte și furnizorii serviciilor medicale sunt interesați să cunoască gradul de satisfacție a pacientului de calitatea și volumul serviciilor prestate. Se poate afirma cu certitudine, că o asemenea conștientizare din partea medicilor are un impact pozitiv asupra ameliorării situației din sistemul de sănătate favorizând prestarea serviciilor de o calitate mai bună și la un preț accesibil.

În această ordine de idei, dezvoltarea mecanismelor care vor permite cetățenilor și pacienților republicii să fie auziți în procesul luării deciziei privind starea sănătății lor devine destul de actuală.

Până m prezent există puține modalități de participare a cetățenilor la procesul decizional privind starea sănătății lor. Pacienții și cetățenii republicii sunt lezați în drepturile lor de a participa la elaborarea deciziei cu privire la diagnosticul bolii sau. în cazul aplicării unui tratament. în situația existentă o asemenea participare nu este posibilă și din motive obiective, deoarece nu există mecanisme de informare largă a pacienților despre acestea. De asemenea, nu există structuri care ar permite întâlnirea medicilor și cetățenilor pentru a discuta divergențele eventuale între opinia publică și medicul științific. Pacienții (consumatorii serviciilor medicale) practic nu sunt reprezentați de nici ? organizație atât guvernamentală, cât și neguvernamentală. Spre regret, actualmente nu există ;i un act legislativ care ar prevedea protecția integrală a drepturilor pacienților din Republica Moldova. Astfel, zona de influență a cetățenilor Republicii Moldova asupra sistemului național de ocrotire a sănătății este minimă, iar aceasta creează condiții favorabile pentru prestarea serviciilor de proastă calitate și la prețuri neadecvate.

În situația creată, Centrul științifico-practic de Sănătate Publică și Management Sanitar m colaborare cu organizația neguvernamenrală - Societatea "Management și Asigurări în Medicină" și cu suportul Fundației SOROS au inițiat un program complex de dezvoltare a mecanismelor de participare a pacienților la procesul decizional privind stabilirea diagnosticului și aplicarea tratamentului. În acest scop au fost elaborate și repartizate atât printre potențialii consumatori, cât și printre furnizori de servicii medicale buletine informative, pliante și ghiduri care conțin informații despre promovarea drepturilor pacienților în Europa.

Aplicarea chestionarelor de opinii în instituțiile medicale și colectivele de muncă a diferitor organizații și întreprinderi a permis a elucida fenomene de lezare a drepturilor pacienților, inclusiv cu caracter etico-juridic în relația medic-pacient.

Schimbul de opinii a participanților seminarelor și conferințelor organizate în cadrul programului, atât cu medicii cât și cu pacienții referitor (a drepturile și responsabilitățile pacienților vis-a-vis de drepturile și obligațiile medicului vin să confirme oportunitatea implementării în activitatea medicală a “acordului (consimțământului) informat”.

Rezultatele obținute vor permite stabilirea unor principii etico-juridice adecvate ale relației medic-pacient, ce vor sta ta baza elaborării proiectului de lege cu privire la protecția drepturilor pacienților din Republica Moldova, strigent necesară în condițiile actuale de reformare a sistemului național de sănătate și de implementare a asigurărilor obligatorii de asistență medicală.

Bibliografie:

1. Consultation on the Development of Patient's rights in Europe. Report on a WHO Meeting. Gotenburg, Sweden, 18-19 August 1997, Copenhagen, 1998,24p.

2. Țîrdea T. N. Berlinschi P. V., Popușoi E. P. Filozofie–Etică–Medicină. Chișinău, 1997,58?.