OMUL ÎN SOCIETATEA INDUSTRIAL - INFORMAȚIONALĂ, TEHNOLOGIILE INFORMAȚIONALE Șl PROBLEMA VIITORULUI OMENIRII.

Petru M. Rumleanschi, academician al Academiei Internaționale de Informatizare,
d. h. ș. f., profesor universitar, ASEM, or. Chișinău.

Societatea pentru om în lumina sinergeticii prezintă un sistem deschis și neliniar, ce se autoorganizează, funcționează în spațiile diferitor atractori, se dezvoltă în diferite "canale de evoluție", poate trece dintr-un canal de evoluție în altul. Societatea în dezvoltarea ei a trecut două etape principale: 1) tradițională; 2) tehnogenă, industrial-informațională.

Societatea tehnogenă, industrial-informațională a apărut în Europa în perioada constituirii capitalismului timpuriu în care factorul principal ce determină procesele de schimbare a vieții sociale devine dezvoltarea tehnicii și a tehnologiei, a industriei. Dar premisele apariției acestei societăți le găsim de acum în epoca antică, tradițională, când apare polisul antic, statul-oraș, bazat pe modul de viață comercial-meșteșugăresc, ce reprezintă o varietate deosebită a societății viitoare, tehnogenă. Polisul a dus la apariția multor invenții civilizatoare. A apărut știința teoretică și experiența de reglare democratică a relațiilor sociale ce au contribuit la progresul social viitor. În această perioadă s-a realizat și prima tehnologie viabilă care se susține singură, focul, pentru că în calitate de sursă de energie putea fi folosit lemnul, toate pădurile planetei.

Pe parcursul evoluției societății se schimbă și societatea ca mediu neliniar, deschis, având ca "canale de evoluție" cum societatea tradițională, așa și pe cea viitoare, tehnogenă, industrial-informațională. Fluctuațiile, haosul au determinat structura posibilă a societății ce în momentul instabilității au realizat trecerea la societatea tehnogenă, industrial-informațională.

Cu trecerea fa noua societate are loc și trecerea de la omul legat de o activitate conservativ - reproductivă strict determinată, activitatea căruia era îndreptată spre autocontrol și autoeducație, ce asigura adaptarea lui la mediul social, la omul inovator, creativ, ce are ca scop transformarea lucrurilor din lumea înconjurătoare, asigurarea dominației omului asupra lor. În această perioadă s-a realizat și cea de a doua tehnologie viabilă, care se susținea singură, mașina cu aburi, pentru că în calitate de sursă de energie puteau fi folosite mineralele accesibile, extrase din pământ, și se putea înzestra cu forță motrice toate industriile. Pe urmă au urmat tehnologiile legate de căpătarea energiei electrice, celulele solare, diferiți colectori solari ș.a., dar care nu-s viabile, nu se autosusțin prin energie generată de ele însele, sunt legate de un deficit în bilanțul entropic general. Și în genere, prețul progresului tehnologic a constat dintr-o deplasare de la o sursă mult mai abundentă ,de entropie joasă, cum este folosirea radiației solare în agricultură la una mai puțin abundentă, a resurselor minerale - în industrie. Devin tot mai costisitoare tehnologiile pentru procurarea din ambianță a energiei rămase disponibile, valorificabile în condiții tot mai grele.1

Dar pe măsura dezvoltării societății omul a căpătat obișnuințe de a opera cu noile tehnologii, cu instrumentele exosomatice create de el pe baza lor, de care nu se mai poate despărți, fiindcă generează satisfacții și ușurință de viață, având cu ele plăcerea de a trai.

Pe măsura mecanizării și informatizării operațiilor tradiționale oamenii de regulă le folosesc numai acolo unde-i necesară capacitatea lor creatoare, inovatoare. în societatea industrial-informațională se realizează o deplasare radicală de la crearea bunurilor materiale la producerea serviciilor și informației. Oamenii, pe de o parte, tot mai mult vor participa în procesul de producție, pe de alta, activitatea lor la locul de muncă în măsură tot mai mare va deveni consum de informație și cunoștințe, create de alți oameni. Baza progresului social va deveni nu producția materială de masă, dar crearea individualizată a informației și cunoștințelor, doar informația devine sursa de producere principală a societății. De aceasta se vor folosi și tehnologiile informaționale tot mai perfecte, care devin din ce în ce mai costisitoare și mai puțin viabile. Se va intensifica schimbul de informații între diverse ramuri ale economiei naționale, între diferite țări. Dezvoltarea societății tot mai mult va depinde de dezvoltarea resurselor informaționale, de cultura informațională a membrilor societății, de nivelul pregătirii cadrelor corespunzătoare activității informaționale în societate.

Folosirea tot mai largă a tehnologiilor informaționale e legată și de formarea proprietății asupra informației și a cunoștințelor, care-s nemijlocit legate de acei care produc. Baza progresului social va deveni nu producția materială de masă, dar crearea individualizată a informației și a cunoștințelor. Se va-stabili și un nou tip de libertate. Acest nou tip de libertate trebuie să se bazeze pe proprietatea asupra informației și cunoștințelor, care-s inseparabile de om. Se vor crea premise pentru ca societatea să se autoorganizeze, să funcționeze în spațiul altor attractori, altor canale de evoluție. Fluctuațiile, haosul vor determina structura nouă a dezvoltării societății, vor determina viitorul omenirii, vor realiza trecerea la societatea posttehnogenă, postindustrial-informaținală, legată de micșorarea consumului substanțial-energetic și mărirea consumului informațional, unde motivația omului va fi concentrată nu în jurul indicilor nivelului de viață, ca în societatea tehnogenă, industrial-informațională, pe el tot mai mult îl va chinui setea spirituală. Se va asigura un nivel mai înalt al "calității vieții", pe primul plan va fi pus sentimentul satisfacției de la lucrul efectuat.

Astfel, cu dezvoltarea societății se dezvoltă și omul, creatorul tuturor valorilor materiale și spirituale ale planetei Pământ.

 

1 Drăgan J.C., Demetrescu M.V. Economistul mileniului III Nicholas Georgescu-Roegen - profetul arhitect al noii gândiri. - București, 1994, p.151.